Numarul calatoriilor cu avionul a cunoscut o crestere exponentiala, inclusiv in Romania, cu milioane de zboruri inregistrate anual pe aeroporturi precum Henri Coandă din Bucuresti sau Avram Iancu din Cluj. Majoritatea zborurilor sunt efectuate catre destinatii europene, asadar durata de zbor este, de obicei, cuprinsa intre 1 si 3 ore. Adaugand drumul catre aeroport si timpul necesar imbarcarii, ajungem la durate de 3-5 ore, astfel ca mancarea servita la bord poate constitui un criteriu relevant si important pentru alegerea companiei aeriene cu care vom zbura.

Meniu avion

Intrucat in ultimii ani am avut ocazia sa calatorim destul de mult prin Europa, de cele mai multe ori la bordul unor avioane, ne-am gandit sa va impartasim experienta noastra aici, pe blogul ePersonalizat.ro. Ca referinta, vom folosi zboruri internationale, pe distante cuprinse intre 1000 si 1800 km, efectuate la clasa economy, cea folosita de cei mai multi dintre noi. In cazul zborurilor interne (atat in România cat si in alte tari europene) cat si in cazul zborurilor internationale pe distante scurte (de ordinul sutelor de km) meniurile companiilor aeriene sunt diferite, in sensul in care sunt, in general (si) mai frugale.

Vom analiza meniurile companiilor Tarom, Lufthansa si Turkish Airlines si vom vorbi si despre modul in care companiile low cost (WizzAir sau BlueAir) abordeaza acest aspect al experientei de zbor.

Incepem cu compania nationala de transport aerian a Romaniei, Tarom. Aici, micul dejun consta dintr-o caserola cu omleta (1-2 oua), un crenvurst si o felie de rosie, servite incalzite (meniu cald). Alaturi de ele, o chifla ambalata in plastic si, uneori, inca o chifla servita de stewart de pe o tavita (neambalata dar incalzita, asadar mai buna, cel putin dupa gustul nostru), o cutiuta de unt, una de gem si un iaurt mic (125g) de fructe. Intregul meniu vine cu detalii foarte precise despre ingrediente. Pe langă cele mentionate pe ambalajele produselor din comert (iaurtul si caserolele de unt si gem) exista un meniu (bilingv, in romana si engleza) printat chiar de catre reprezentantii aeroportului, in care sunt mentionate toate produsele alimentare enumerate mai sus, alaturi de ingredientele lor, prezentate in detaliu. De exemplu, in cazul omletei ingredientele sunt: oua pasteurizate, ulei de floarea soarelui, patrunjel verde tocat, sare si piper. Cat despre chifla, aflam ca reprezintă un produs culinar extrem de complex, intrucat contine: faina alba de grau (gluten), apa, drojdie de panificatie, grasime vegetala nehidrogenata ( de palmier), sare iodata, zahar, ameliorator de panificatie emulsificator (esteri glicerici ai acidului diacetil tartric cu acizi grasi), faina din malt de grau, antioxidant (acid ascorbic), zahar caramelizat si enzime. In plus, poate contine urme de soia, susan si lapte.

Ulterior servirii micului dejun, la Tarom se servesc bauturile, care sunt exclusiv non- alcoolice (apa plata sau minerala si diverse sucuri, inclusiv de rosii - o alegere inspirată din punct de vedere nutritiv). In fine, meniul se incheie cu servirea cafelei (instant) sau a ceaiului. Per total, un meniu destul de consistent, asadar chiar si daca ati ratat micul dejun acasă, grabit(a) fiind catre aeroport si nu ati mai apucat nici sa va cumpărați un sandwich din terminalul de plecari, nu veti ajunge la destinatie prea infometat(a). Nu acelasi lucru se poate spune in cazul in care veti calatori cu Lufthansa. Aici, micul dejun consta intr-un corn cu ciocolata (mai precis un „pain au chocolat”) sau cu martipan. In privinta bauturilor, situatia este aceeasi cu cea descrisa in cazul Tarom-ului. La fel (sau aproape la fel) stau lucrurile si in cazul celorlalte companii aeriene din grupul Lufthansa.

In privinta cinei, in cazul Taromului caserola cu omleta, crenvurst si rosie este inlocuita cu o alta, ce contine carne de pui sau porc (eventual sub forma unei budinci din carne si paste) alaturi de o garnitura din legume (diverse variatii), iar iaurtul de fructe este inlocuit cu o prajitura sau o bomboana de ciocolata ( ambalate). In privinta bauturilor, diversitatea creste prin adaugarea de bauturi alcoolice: vin (alb si rosu) si bere.

Lufthansa inlocuieste cornul cu un sandwich (2 variante - cu branza sau mezeluri) in cazul cinei, iar in privitța bauturilor urmeaza si de aceasta data, intocmai, abordarea celor de la Tarom.

Din experienta noastra, campionii meniurilor la inaltime sunt cei de la Turkish Airlines. Aici, diversitatea culinara este la ea acasa, pasagerii avand posibilitatea de a alege intre doua variante de meniu, iar in privinta bauturilor, variantele de servire includ fresh de portocale sau iaurt proaspat. Pozele care prefateaza acest articol sunt exemple de meniuri Turkish Airlines de la clasa „Economy”.

Meniu avion

Cele de mai sus se refera la meniurile standard folosite de catre companiile aeriene. Exista, insa si meniuri personalizate. Ele sunt incluse in ghidul IATA (International Air Transport Association) pentru meniurile oferite pasagerilor, dar noi le-am experimentat doar la bordul aeronavelor Tarom, fapt pentru care compania romaneasca are un mare plus in preferintele noastre. Există o variatie de-a dreptul surprinzătoare in privinta meniurilor optionale si il puteti alege pe cel preferat fara niciun cost suplimentar. Asadar, cele 13 meniuri disponibile la Tarom sunt:

Mancare pentru bebelusi

Diabetic

Hindusa (nevegetariana)

Cuser

Cu valoare calorica redusa

Cu cantitate redusa de grasimi

Cu cantitate redusa de sare

Musulmana

Cu cantitate redusa de lactoza

Vegetariana cruda

Fara masa speciala – STANDARD

Vegetariana vegan

Vegetariana (lacto – ovo)

Noi am incercat platoul de fructe si meniul vegetarian vegan si am fost foarte multumiti.

In privinta companiilor low-cost, acestea folosesc conceptul pretului minimal al biletului de avion, astfel ca acesta nu include prea multe servicii complementare, printre cele neacoperite de costul biletului numarandu-se si servirea de produse alimentare la bordul avioanelor. Am zburat atat cu WizzAir cat si cu BlueAir, in ambele cazuri preturile produselor servite la bord fiind, asa cum era de asteptat, mai mari decat in cazul achizitionarii acestora dintr-un magazin obisnuit. Acest inconvenient este compensat de oferirea libertatii de a alege daca doriti sa cumparati sau nu (in cazul companiilor aeriene obisnuite costul mesei este, evident, inclus in pretul biletului de avionn). In plus, exista o varietate mai mare de sortimente alimentare din care puteti alege.

Spre exemplu, in cazul WizzAir, aveti la dispozitie diverse sandwich-uri, snacks-uri sau chiar supe, alaturi de diverse dulciuri si bauturi. Acestea va sunt oferite si sub forma unor „pachete”, spre exemplu la cumpararea unui sandwich si a unei bauturi calde (sau a unei beri) primiti un alt produs gratuit (de obicei o ciocolata sau o punga cu alune). Blue Air are o abordare diferita, care imbina oarecum abordarea low-cost cu cea a companiilor aeriene traditionale. Astfel, oferta include doar meniuri, dar exista o varietate destul de mare a acestora si sunt contra-cost (cu exceptia unor curse precum cea catre Barcelona sau Madrid).

O analiza ePersonalizat.ro